Je hebt een website of je wilt een nieuwe website, maar heb je ook gedacht aan SEO? SEO staat voor Search Engine Optimazation (zoekmachine optimalisatie) en zorgt dat mensen binnen Google of andere zoekmachines jouw website vinden. In deze blog leer je de basis van SEO en hoe je die toe kunt passen.

De waarde van SEO vs adverteren

Bij SEO is het doel dat je organisch vindbaar bent binnen Google. Een andere mogelijkheid om gezien te worden binnen Google is adverteren. Dit wordt ook wel SEA genoemd (Search Engine Advertising). Het voordeel van SEA is dat je direct resultaat ziet en daar betaal je voor, maar het nadeel is dat je niet meer zichtbaar bent zodra je stopt met adverteren.

Met SEO duurt het langer voor je resultaat ziet dan met SEA. Het grote voordeel is dat het resultaat duurzamer is en je dus langer de vruchten van plukt van je investeringen. Dat komt doordat je met SEO zorgt dat de fundering en bruikbaarheid van de website wordt vergroot. Het laat de website voor jou werken. Ook als je even geen budget of tijd hebt.

Wil je dus dat mensen jouw website over een jaar nog steeds vinden, dan is investeren in SEO onmisbaar.

De achtergrond van SEO

15 jaar geleden stond SEO nog in de kinderschoenen en kon je met het simpel plaatsen van zoekwoorden in teksten relatief eenvoudig zorgen dat je gevonden werd door zoekmachines als Google. Tegenwoordig komt daar iets meer bij kijken. Wat je moet doen voor SEO kun je grofweg onderverdelen in:

  • De website zelf en technische aspecten
  • Linkbuilding
  • Content

Elk onderdeel wordt hierna toegelicht en geeft je handvaten om zelf aan de slag te gaan. Natuurlijk is er meer, maar we richten ons hier op de basis.

Toegankelijk en snel

Het allereerste waar je mee moet starten bij SEO is zorgen dat je een goede website hebt. Een website die snel en toegankelijk is. Worden de juiste html tags gebruikt? Vinden bezoekers makkelijk wat ze zoeken? Is er genoeg contrast tussen achtergrond en tekst, zodat bezoekers teksten makkelijk kunnen lezen? Het zijn allemaal dingen die van invloed zijn op hoe Google jouw website beoordeeld.

Een zeer belangrijk punt bij de score die Google geeft aan een website is de snelheid. Een langzame website schrikt namelijk bezoekers af en dat weet Google ook. Het start dus allemaal met zorgen dat je een website hebt die een beetje snel laadt. Dit kun je beïnvloeden door de hosting van de website en de manier hoe de website is gebouwd.

Als je bij de bouw kijkt naar WordPress websites dan is het verleidelijk om een standaard template te gebruiken en plugins. Beide kunnen prima werken, maar het kan ook bijten. Een standaard template bevat waarschijnlijk veel dingen die je niet gebruikt en veel plugins kunnen een website onnodig zwaar maken. Dit zorgt voor langere laadtijden. Je moet hier dus kieskeurig in zijn of wellicht een custom template (laten) bouwen. Dat geldt ook bij het gebruik van afbeeldingen in content. Afbeeldingen zijn goed, maar let wel op de bestandsgrootte van de afbeeldingen.

Bij hosting is het belangrijk om te kijken naar de provider. Ik heb zelf goede ervaringen met Transip voor kleinere WordPress websites en Savvii voor WordPress websites met grotere aantallen bezoekers.

Linkbuilding

Linkbuilding is in het kort niets anders dan dat andere websites een link hebben naar jouw site. Google ziet links naar jouw website als een teken dat andere websites jouw content goed en relevant vinden. De toegevoegde waarde van een link groeit als dei van relevante sites en pagina’s komt. Bij een bloemenwinkel is een link van een administratiekantoor bijvoorbeeld minder relevant dan die van een bloemenveiling.

Je kunt links op verschillende manier krijgen. Anderen kunnen zelf een link opnemen, doordat je het aan hen vraagt of door bijvoorbeeld zelf te reageren op berichten en daarin een link naar jouw website in op te nemen.

Naast externe linkbuilding heb je ook de Interne linkbuilding. Dit zijn links waarmee je van de ene pagina naar andere pagina’s binnen jouw website verwijst. Voor zowel zoekmachines als bezoekers geef je daarmee aan dat er binnen jouw website nog meer content is die gerelateerd is aan de pagina die op dat moment wordt bezocht.

De content en zoekwoorden

Content is een andere belangrijke hoeksteen binnen SEO. Dit is namelijk waar de bezoeker voor komt en als mensen echt geïnteresseerd zijn dan lezen ze.

Content begint met wat je met een tekst wilt vertellen en bij SEO kijkje ook naar het zoekwoord en ondersteunende zoekwoorden. Dit zijn de kernbegrippen waar mensen op zoeken. Als je bijvoorbeeld een pagina schrijft over backpacken in Vietnam, dan kan een hoofd zoekwoord bijvoorbeeld ‘Vietnam’ zijn en een ondersteunend zoekwoord ‘backpacken’. De zoekwoordplanner van Google en Google Trends zijn handig om na te gaan hoe populair het gekozen zoekwoord is en wat alternatieven zijn.

Je hebt nu bepaald wat het onderwerp en zoekwoord zijn van de site. De volgende stap is het schrijven zelf.

Schrijven voor SEO

Schrijf zoekwoorden in de titel

De titel is een van de belangrijkste dingen van een tekst, omdat het vaak de trigger is om iets te gaan lezen. Je maakt onderscheid tussen de titel in het artikel zelf en de SEO titel. De SEO titel is de titel die je ziet binnen Google. Het is het beste om de titel te beginnen met het zoekwoord, maar dat staat soms vreemd. Plaats in die gevallen het zoekwoord wel ergens in de titel in van het artikel zelf en geef het artikel een andere SEO titel, waar je wel met het zoekwoord begint.

Verwerk de zoekwoorden in de tekst

Het zoekwoord alleen in de titel verwerken is niet voldoende voor Google om vast te stellen dat de tekst relevant is voor een bezoeker. Je moet het zoekwoord daarom op verschillende punten verwerken:

  1. Verwerk zoekwoorden in de meta omschrijving.
  2. Schrijf zoekwoorden in de inleiding.
  3. Gebruik het zoekwoord in een header.
  4. Plaats het zoekwoord halverwege de tekst.
  5. Plaats het zoekwoord aan het einde van de tekst.

Werk met afbeeldingen

Afbeeldingen worden steeds belangrijker in onze communicatie en het is daarom goed om die toe te voegen aan een pagina of artikel. Je kunt voor een zoekmachine de afbeeldingen verduidelijken door een omschrijving aan de afbeeldingen mee te geven. Dit is het alt attribute. Je plaatst hier niet blind het zoekwoord, want dit element wordt ook gebruikt door screen readers en moet daarom de afbeelding beschrijven. Lees meer over het gebruik van afbeeldingen.

Wordt geen zoekwoord fetisjist

Er is nog een laatste en misschien wel belangrijkste tip voor SEO schrijven: wordt geen zoekwoord fetisjist. Het kan geen kwaad om bij de start al te weten welk zoekwoord je gaat gebruiken, maar het dwangmatig schrijven met een zoekwoord levert niet de beste teksten op. Begin met het schrijven van wat je wilt vertellen en zorg dat de tekst goed is en lekker leest. Dat is wat de bezoeker uiteindelijk boeit en dat is wat Google belangrijk vindt. Je verwerkt de zoekwoorden wel, maar het heeft dan niet de primaire focus.

Redirects

Heb je al een bestaande website en ga je naar een nieuwe website? Dan is het belangrijk dat de oude pagina’s naar de juiste pagina’s op de nieuwe website verwijzen, zodat mensen op de juiste plek landen. Dat is ook voor Google erg handig. Vergelijk dit met het echte leven, dan geef je ook jouw nieuwe adres door.

Nog meer SEO

Je kunt nog veel meer leren over SEO. Wil je dat, dan bevatten de blogs van MOZ en Heers handige informatie. Wil je SEO liever uitbesteden dan is Heers ook een goed adres.